FAQs

Frequently Asked Questions.

De Stichting Licht en Lucht TVB organiseert al meer dan 80 jaar een zomerkamp, volledig met vrijwilligers. Het bestuur van de stichting bestaat in principe uit ouders van kinderen die naar het kamp gaan, eventueel met hulp van anderen. Het is leuk vrijwilligerswerk en we komen graag in contact met mensen die willen komen helpen.

Op het kamp is de organisatie in handen van de Hoofdleiding, ervaren mensen die al vele jaren meegaan, soms ooit als deelnemer en zeker als groepsleiding. 

Elke groep kinderen heeft één persoon als leiding, eventueel met een kamp-assistent als hulp.

Kamp-assistenten zijn oud-deelnemers die nog geen 18 jaar zijn en meegaan om de organisatie te ondersteunen. Zij kennen het kamp en de omgeving zeer goed en zijn een belangrijke hulp voor ons allemaal.

Inschrijving staat open voor kinderen die ten tijde het kamp tussen 5 – 12 jaar oud zijn. Kinderen worden ingedeeld op leeftijd waarbij oudere kinderen uiteraard andere activiteiten aangeboden krijgen:

  • Minikamp: 5 – 6 jaar
  • Midikamp: 7 t/m 9 jaar
  • Grootkamp: 10 t/m 12 jaar

De indeling in die groepen heeft een administratieve reden en geldt voor de veiligheid van heen- en terugreis. Het staat de kinderen vrij om met elkaar te spelen en aan elke activiteit deel te nemen, ongeacht in welke groep ze zitten. 

 

Ons kamp is ieder jaar in de eerste 3 weken van de zomervakantie (regio Amsterdam), zie de volgende link: Schoolvakanties Nederland. De kampweken staan op de homepage van onze website.

Het kampterrein is in Nationaal Park De Kennemerduinen waar Licht en Lucht TVB haar tenten opslaat. Andere kampen uit Amsterdam zijn ook in de omgeving met hun tenten en kinderen. Ons terrein is ongeveer 15 minuten lopen van het parkeerterrein bij het bezoekerscentrum Koevlak van het Nationaal Park, aan de Zeeweg Overveen. Op de donderdagochtend van elke kampweek mogen ouder het kamp bezoeken. In de e-mail met informatie die u ongeveer een week voor het kamp ontvangt, staan de routebeschrijving en het programma van de ouderochtend

De vertrektijden van de bussen stellen we definitief vast na de indeling. U kunt ongeveer uitgaan van de volgende tijdstippen: vertrek van de opstapplaats rond 8:15 uur en aankomst rond 17:00 uur.

De busrit duurt ongeveer een half uur, waarna de kinderen in een kwartier lopen naar het kampterrein. Daar staan onze tenten en speelmaterialen.

De startdatum van de inschrijving voor het zomerkamp wordt in maart of april via deze site bekend gemaakt. Inschrijven kan zo lang er plaats is in een week, daarna gaat uw kind op de wachtlijst. Voor houders van een Stadspas Amsterdam reserveren we in elke week plaatsen en wanneer deze niet vol komen, gaan de kinderen op de wachtlijst op volgorde van inschrijving alsnog over naar het kamp. Regulier inschrijven kan tot 3 weken voor de start van het kamp. Daarna kunnen we geen nieuwe kinderen meer inplannen.

U kunt uw kinderen inschrijven via deze website, de inschrijving start in april en wordt aangekondigd op deze site. Vanaf de dag en tijdstip dat de inschrijving start, plaatsen we de knop naar het inschrijfformulier op de website. U dient direct (via iDEAL) te betalen. De inschrijving is pas definitief als de betaling van het inschrijfgeld ontvangen is.

We gebruiken een systeem dat ook voor festivals wordt gebruikt. Je reserveert eerst een plaats door je eigen naam, email en telefoon in te vullen, en de namen van de kinderen (maximaal 4). Nadat je deze plaats hebt gereserveerd, ontvang je een e-mail bericht met inlog gegevens. Je kan dan binnen 24 uur de gegevens aanvullen en de inschrijving betalen. Doe je dat niet binnen 24 uur, dan vervalt je plaats.  De e-mail met inloggegevens ontvang je vanaf emailadres inschrijvingen@licht-en-lucht.nl (check je spambox!). Let erop dat je het in de reservering opgegeven mailadres gebruikt.

Betalen doe je direct via IDEAL. Ook een extra donatie voor de stichting kun je meteen doen bij de betaling via IDEAL. Hartelijk dank alvast!

Als je kind op de wachtlijst staat ontvang je twee e-mails: eentje met de inloggegevens op uw persoonlijke beheerpagina binnen de inschrijfmodule en een mail met de bevstiging dat uw kind(eren) op de wachtlijst staan. Dat werkt mogelijk verwarrend, hebben we gemerkt, maar het is geen systeemfout. Als je kind(eren) op de wachtlijst staan, kun je wel de gegevens aanvullen of aanpassen, maar nog niet betalen. Zodra je bericht krijgt dat je kind alsnog mee kan op kamp maak je de inschrijving af (incl. betalen).

Kinderen met een Stadspas kunnen alleen nog worden ingeschreven met het Stadspasnummer van het kind zelf.

We plaatsen kinderen van de wachtlijst als er inschrijvingen geannuleerd worden of Stadspasplaatsen onverkocht blijven. Dat laatste weten we vaak pas enkele weken voor het kamp. Als je aan de beurt bent ontvang je een email met de uitnodiging om je kind(eren) in te schrijven.

Het kamp heeft een aantal spelregels.

Zodra de inschrijving compleet en betaald is, is de inschrijving definitief. Dat betekent dat uw kind mee kan met het kamp in de opgegeven week. Wel kunt u de inschrijving daarna nog annuleren. De Stichting kan bij overmacht het kamp ook annuleren. Daarover hieronder meer.

Als u uw kind inschrijft, gaat u ermee akkoord dat het kind alleen op een van de opstapplaatsen in Amsterdam kan op- of uitstappen. Zelf brengen naar of halen van het kampterrein is niet toegestaan.

Als u uw kind inschrijft, verwachten wij ook dat het kind daadwerkelijk deelneemt aan het kamp. Wij moeten elk jaar veel kinderen teleurstellen omdat we niet genoeg plaats hebben, en we vinden het heel vervelend als ingeschreven kinderen niet komen opdagen. Als na het inschrijven blijkt dat uw kind toch niet mee kan gaan:

  • Kunt u de inschrijving tot zes weken voor de start van de eerste kampweek kosteloos annuleren en krijgt u het inschrijfgeld terug.
  • Tussen vier en zes weken voor de start van de eerste kampweek kunt u de inschrijving annuleren maar ontvangt u geen inschrijfgeld terug.
  • Bij annulering van een inschrijving plaatsen wij kinderen vanaf de wachtlijst voor de vrijgekomen plek. Het heeft geen zin om zelf iemand naar voren te schuiven om de vrijgekomen plek in te nemen.

Restitutie van inschrijfgeld

Alleen bij annuleren via de inschrijfmodule (op uw persoonlijke pagina) wordt inschrijfgeld terugbetaald. Bij annuleringen per e-mail niet.

Annuleren kamp door de Stichting

De Stichting kan het kamp annuleren als de Stichting de kinderen niet de veiligheid of plezier kan bieden zoals we dit al tientallen jaren doen. Bijvoorbeeld bij te weinig leiding of een pandemie kan de Stichting het kamp annuleren. Uiteraard doen we er alles aan om het kamp door te laten gaan. De Stichting is een vrijwilligersorganisatie die op basis van non-profit werkt. Mocht het kamp geannuleerd worden dan is het uitgangspunt om u daarvan snel mogelijk op te hoogte te brengen en het inschrijfgeld te retourneren. Als er echter al grote kosten gemaakt zijn dan kan het restitutiebedrag mogelijk lager zijn dan het inschrijfgeld.

Annuleren van een inschrijving dient u zelf te doen in de inschrijfmodule waarin u ook de inschrijving heeft voltooid. U heeft bij de online aanmelding van ons een persoonlijk wachtwoord ontvangen voor het systeem. Als u daarmee inlogt kunt u een inschrijving annuleren. Het inschrijfgeld wordt terugbetaald bij een annulering tenminste 6 weken vóór de eerste dag van het zomerkamp. Daarna kan geen restitutie meer plaatsvinden. Annuleert u door ons een email te sturen in plaats van via het inschrijfsysteem, dan betalen we vanaf 2018 geen inschrijfgeld meer terug.

De kosten zijn € 85,00 per kind per week, met Stadspas € 20,00 per kind per week. Bij gebruikmaking van Stadspas-korting dient een kopie te worden gemaild naar de penningmeester en dient het Stadspasnummer van het kind te worden ingevuld bij het inschrijven. Houd de pas dus bij de hand!

Als kamp proberen we onze prijzen zo laag mogelijk te houden. Dat doen we door zo min mogelijk geld uit te geven. We werken louter met vrijwilligers. Desondanks is de prijs van € 85 per kampweek niet kostendekkend. Onze kosten per kampweek bedragen ruim € 100 per kind. We vragen ouders die wat extra kunnen missen om een donatie te doen, zodat we het kamp toegankelijk kunnen houden voor iedereen.

Nee, dat staan we niet toe. Alle kinderen dienen op een van de opstapplaatsen op- en uit te stappen. Dit jaar is er een pilot met een opstapplek op de parkeer plaats van het nationaal park zuid kennemerland. Alleen kinderen die dit als opstap plek hebben toegewezen kunnen op deze plek gebracht en gehaald worden. Dit is gedurende de hele kamp week ook de breng en haal locatie. Kinderen mogen niet vanaf het kampterrein worden opgehaald.  Ouders wachten op de parkeerplaats. 

Er zitten ongeveer 12 kinderen in een groep. De groep wordt in het grote kamp begeleid door 1 volwassen begeleider en in het minikamp door 1 volwassen begeleider en 1 junior begeleider. Elk kind houdt de hele week de vaste begeleider.

Natuurlijk is er een uitgebreid programma voor slecht weer. De tenten zorgen er dan voor dat de kinderen droog zitten en er zijn genoeg materialen voorhanden om te knutselen of spelletjes doen.

Op ons kamp is een gediplomeerde EHBO-er/ster aanwezig. Deze heeft de beschikking over allerhande middelen om wondjes en splinters te behandelen en ander klein leed te verzachten. Mocht het toch nodig zijn om naar de Eerste Hulp in het ziekenhuis in Haarlem te gaan dan wordt u, als ouder, natuurlijk direct ingelicht.

Als het weer het toelaat kunnen kinderen onder begeleiding naar het duinmeertje. Bij het meertje is permanent toezicht aanwezig en enkele meters vanaf het strand ligt een lijn om dieper water af te schermen. Kinderen zonder zwemdiploma (afwijkende kleur polsbandje) mogen alleen aan de waterkant spelen, tot de lijn. Zij mogen niet zwemmen.

Kinderen nemen hun eigen lunchpakket en een eigen afsluitbare lege drinkbeker mee. Voorzie met name de drinkbeker van een duidelijke naamsticker. De broodtrommels worden per groep in een mand gedaan om te voorkomen dat het brood op is voordat het lunchtijd is. Extra fruit (liever geen zacht fruit) of een extra boterham kunt u meegeven als ‘pauze hapje’ dat in hun tas blijft.

Op het kamp is drinkwater aanwezig, we zorgen ook voor limonade en af en toe een ijsje in de middag. U mag uw kind uiteraard pakjes drinken meegeven. De drinkbeker of een flesje water kan worden bijgevuld. Aangezien het eten niet in een koelkast wordt bewaard, adviseren wij af te zien van bederfelijk broodbeleg zoals filet americain, paté, zachte kaas, etc. De kinderen lopen ongeveer een kilometer  van de bus naar ons terrein, we adviseren niet een grote en zware tas mee te geven!

 

Kleding moet tegen een stootje kunnen, de kinderen spelen de hele dag buiten. Geef ze niet hun nieuwste kleren mee en zorg dat ze dichte schoenen aan hebben. Geen teenslippers of sandalen! Als het kan, zet naam en telefoonnummer in de kleding. Soms raakt een kledingstuk zoek. Mist u iets, geef dan direct de volgende dag een briefje aan de buscoördinator of de groepsleid(st)er van uw kind met een beschrijving.

We maken gebruik van een kampterrein in de duinen, met zand, gras, struiken, en oneffenheden. De schommels, glijbanen en trampolines op het kampterrein zijn stevig, worden zo stabiel mogelijk opgesteld, worden goed onderhouden en er is voortdurend toezicht op het veilig gebruik van de speeltoestellen. We kunnen echter geen betonankers plaatsen. Onze speeltoestellen zijn niet gekeurd conform het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen (WAS) of de Europese EN1176 norm.

 

Zonnebrand: smeer uw kinderen bij mooi ’s ochtends al in met zonnebrand. Op het kamp is zonnebrand aanwezig, de kinderen worden in elk geval na de lunch ingesmeerd.

Bij felle zon adviseren we een pet of ander hoofddeksel mee te geven, dat vermindert de kans op oververhitting, zonnebrand of zonnesteek.

Teken worden na ontdekking direct verwijderd en uw kind krijgt een bericht mee zodat u weet dat een teek is verwijderd. Controleert u alstublieft zelf uw kind elke dag goed op eventuele niet ontdekte teken.

Als een ander uw kind komt ophalen dan de ouder/verzorger die ’s ochtends uw kind bij de bus heeft overgedragen aan de begeleiding, wilt u dit dan ’s ochtends doorgeven? In principe blijven kinderen bij de leiding tot ze zijn opgehaald door iemand die wij en zij kennen.